تاثیر شگفت انگیز موسیقی برروی کار کردن شما!
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۴۹۰۱
ساعت24-گوش کردن به موسیقی در محل کار باعث افزایش بهره وری کارمندان و تمرکز بیشتر آنها می شود
بسیاری از ما در محل کار به موسیقی گوش میکنیم، چون اینطور تصور میکنیم که باعث تمرکز و بهرهوری بیشتر ما میشود.
برخی از افراد هم برای فرار از سروصداهای زیاد محل کار یا صداهایی که آزاردهنده هستند و موجب حواسپرتی آنها میشوند؛ به موسیقی و هدفون پناه میبرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در برخی موارد، گوش دادن به موسیقی میتواند مفید باشد و باعث افزایش عملکرد شما شود. گوش دادن ۱۵ دقیقهای به برخی آهنگها میتواند ذهن شما را خلاقتر کند. جراحان معروفی در دنیا هستند که هنگام عمل جراحی به موسیقی گوش میکنند تا آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشند.
ورزشکارها و افرادی که دنبال بدنسازی هستند؛ با ریتم تند موسیقی میتوانند سرعت حرکات خود را افزایش دهند و بدون احساس خستگی، بیشتر و بیشتر بدوند یا اینکه وزنه بزنند.
اما همیشه موسیقی مفید و سازنده نیست. بهویژه وقتی نیاز به یادگیری چیز جدیدی دارید یا باید مهارتهای خود را توسعه دهید و پیشرفت کنید. همینطور، در هنگام تلفیق اطلاعات یا تجزیه و تحلیل آنها باید بالاترین تمرکز و قدرت ذهنی را داشته باشید.
افرادی که باید حل مسأله کنند و راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات بیابند؛ همه این افراد نباید به موسیقی گوش کنند. این یک پیشنهاد از طرف ما نیست و دانشمندان علوم اعصاب در جدیدترین تحقیقات خود بدان رسیدند.
مشکل اینجا است که دانشمندان به موسیقی در این موقعیتها صدای بیربط یا غیرضروری (irrelevant sound) میگویند. شاید شما تصور کنید بدون موسیقی، این کارها خیلی کسلکننده خواهند شد.
شاید این طور باشد که فکر میکنید، ولی هنگامی که مشغول انجام کاری ذهنی با موسیقی پسزمینه (و مکالمه و باقی کارهای مشابه) هستید؛ کارایی ذهن کاهش پیدا میکند و خدشهدار میشود.
دقیقا همانند هنگامی که میخواهید روی کاری تمرکز کنید، ولی اطرافیان شما در حال صحبت با یکدیگر هستند و شما آرزو میکنید آنها ساکت باشند. یا اینکه در خانه نشستهاید و میخواهید کتابی مطالعه کنید یا چیزی بنویسید، ولی همسایه مشغول بریدن درختان و کوتاه کردن چمنها است. در محیط شهری هم صداهای ساختمان سازیها مزاحم تمرکز ما هستند.
چه مواقعی نباید موسیقی گوش کنیم؟
دانشمندان میگویند شنیدن موسیقی یک کار برای ذهن انسان است و باید بخشی از انرژی و توانایی خود را برای آن کنار بگذارد. بدتر از گوش دادن به موسیقی ملایم با هدفون، شنیدن موسیقیهای بلند و آوازگونه با بلندگو است.
شنیدن آواز باعث افزایش حجم کار ذهنی شما میشود که به طور مستقیم روی کاهش بهرهوری تاثیرگذار است.
حتی اگر دانشمندان در یافتههای جدید خود به این موضوع اشاره نکرده باشند؛ ما خودمان بارها چنین تجربههایی داشتیم. گوش دادن به موسیقی بلند در هنگام رانندگی باعث کاهش تمرکز ما میشود. همینطور، وقتی بلند بلند برای خودتان یا دیگران آواز میخوانید و پشت فرمان هستید؛ اصلا حواستان به رانندگی نیست.
بنابراین، در آینده هنگامی که میخواهید روی پروژهای تمرکز کنید، چیزی یاد بگیرید، فعالیتهای ارزیابی و تصمیمگیری داشته باشید و به تمام قوای ذهنی خود نیاز دارید؛ بهتر است موسیقی را متوقف کرده و محیطی ساکت برای مغزتان بسازید.
شاید در ابتدا این وضعیت برایتان کسلکننده باشد یا نتوانید ادامه دهید، ولی قطعا کارایی و بهرهوری شما افزایش پیدا خواهد کرد و نتایج آن را لمس میکنید.
سیمرغ
منبع: ساعت24
کلیدواژه: موسیقی گوش گوش دادن بهره وری محل کار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۴۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/