سبکهای زندگی را با تمرکز بر اصول موفقیت دریابید
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۳۹۳۹
به گزارش ایکنا از اصفهان، هفتمین نشست از سلسله نشستهای چهل چراغ با موضوع هزار راه نرفته موفقیت با حضور «محمدرضا عابدی» عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و« راضیه ایزدی» روان درمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی صفاهان به عنوان کارشناسان خانواده و با معرفی چهار ستون دیگر از موفقیت ادامه یافت.
در این نشست محمدرضا عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با یان اینکه برای موفقیت، جرأتمندی و خودِ عمومی نمیتواند سازگار باشد و مسیر مناسبی نیست، گفت: مسیر مناسب برای موفقیت، خودِ عمیق یا ذهن فهمی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: ما در خودِ عمومی به دنبال نظر دیگران و در خودِ خصوصی به دنیال نظر خانواده هستیم، اما در خودِ عمیق به دنیای خود وارد میشویم. خودِ عمیق همراه با ذهن فهمی یعنی ما علت رفتار خود و شما را بدانم که اگر من متوجه حالات رفتار خود و شما باشم و براساس آن حالات خود را تنظیم کنیم، بنابراین میگوییم ذهن فهمی داریم.
عابدی با بیان اینکه خودِ عمیق و ذهن فهمی کمک میکند تا ما به فرآیند تأمل وارد شویم، تصریح کرد: نکتۀ اول دانستن علت رفتار و نکته دوم این است که بدانیم رفتار ما چه تاثیری بر روی دیگران خواهد داشت که در این صورت ذهن فهمی داریم. در ذهن فهمی، خودِ عمیقِ ما درگیر است که دو ویژگیِ تاکید بر خودِ عمیق و تاکید بر ذهن فهمی، راههای موفقیت را تسریع میکند.
وی با اشاره به اهمیت اولویتبندی در زندگی، گفت: در هر مرحلهای باید اولیتهای زندگی را درنظر گرفت و باید با تمرکز بر اصول موفقیت، سبکهای زندگی را دریابیم.
همچنین راضیه ایزدی، رواندرمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی صفاهان گفت: در خودِ عمیق، ارزشهای یک فرد هم اهمیت مییابد و فقط دوست داشتن و سلیقه مطرح نیست، چرا که خودِ عمیق بسیار گسترده است و ارزشها و علایق را دربرمیگیرد.
در این جلسه محمدرضا عابدی با اشاره به چهار اصل دیگر موفقیت شامل سرعت، آهستگی، نظارت و احترام، بر وجود آهستگی یا طمأنینه به جای سرعت تاکید کرد و آن را عاملی برای آرامش خواند.
وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسایل زندگی و حتی آموزش و پرورش در کشور ما نیز بر مبنای سرعت تعیین میشود و دلیل این است که ما به اشتباه سرعت را عامل موفقیت قلمداد میکنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: وقتی سرعت اصل موفقیت میشود ما هدفی را تعیین کرده و میخواهیم سریع به آن دست پیدا کنیم، به این ترتیب برای رسیدن به هدف و دستیابی سریعتر به آن خیلی چیزها را نادیده میگیریم و به این ترتیب با سرعت، مسیر زندگی از بین میرود.
وی افزود: سرعت ارتباط با پیرامون را کاهش داده و باعث میشود لحظه را از دست داده و زیباییهایی که دراختیار داریم را نبینیم؛ گاهی اوقات لازم است زیبایی را با قدم زدن تجربه کنیم.
در این نشست همچنین اصلی دیگر برای موفقیت یعنی نظارت مطرح شد و با اشاره به پیش فرضهای مطرح در این اصل به اهمیت احترام به جای نظارت تاکید شد.
محمدرضا عابدی گفت: یکی از وظایف والدین، نظارت است. کنترل بد و به نوعی زور است اما نظارت زور نیست، البته باید به نقطه مقابل آن یعنی احترام توجه کرد، اما اگر نمیتوانیم احترام را جایگزین نظارت کنیم، نظارت حداقلی باید وجود داشته باشد و حتی اگر نظارت هم نداشته باشیم کنترل حداقلی میتواند جایگزین شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه حتی خانوادهها نیز به ازدواج فرزندان خود مایل نیستند، افزود: زمانی این موضوع مطرح شد که امکانات لازم برای ازدواج جوانان وجود ندارد و سپس موضوع ازدواج آسان طرح شد اما با گذشت زمان ابتدا میل ازدواج در پسران و سپس میل به ازدواج در دختران کاهش یافت اما آسیب و خطر مهم دیگری که در دوسال اخیر ایجاد شده کاهش تمایل والدین برای ازدواج فرزندان است.
عابدی گفت: تِم اصلی اصل احترام به این معنا است که طرف مقابل ما در هر سن، موقعیت، شغل و هر جایگاهی که قرار دارد مانند ما یک انسان است و تفاوتی بین ما وجود ندارد، ما هر دو انسان هستیم و او حق دارد که نظراتش شنیده شده و مورد توجه قرار بگیرد.
راضیه ایزدی نیز با تاکید بر اولویت احترام به جای نظارت، گفت: آنقدر برای بچهها ارزش قائل باشیم که با جان و دل گوش کنیم و باور داشته باشیم آنها در هر سنی چیزهایی دارند که میتوانیم از آنها یاد بگیریم.
وی با بیان اینکه رعایت اصول گفتوگو در صحبت با بچهها به معنای احترام به آنها است، افزود: نباید به نظرات فرزندانمان بیتفاوت باشیم و باید بدانیم که انجام بدون چون و چرا به متقاضی حس ارزشمندی میدهد.
در این نشست همچنین کتابهای «اصول موفقیت» و «سری کتابهای سوپ جوجه» نوشته «جک کانفیلد» که خود را پدر موفقیت میداند معرفی شد، ضمن اینکه کتابهای «آینده خودت را بساز؛ دوازده قدم برای رسیدن به موفقیت بیانتها» و «آکادمی سلطه بر موفقیت» نوشته «برایان تریسی» و همچنین «مثل یک موفق فکر کن، مثل یک موفق عمل کن» اثر «استیون هاروی» از دیگر کتاب های معرفی شده در این نشست بود.
سلسه نشستهای چهل چراغ از 16 اردیبهشت ماه به همت دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان آغاز شده و تا 30 اردیبهشت ماه ساعت 13 تا 16 در تالار ادب اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته، بلوار هشت بهشت برگزار میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: مستند چهل چراغ موفقیت زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
ایسنا/اصفهان یک کارشناس مسائل دینی گفت: تبلیغ امامت و تبیین این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین اسلام، بیان احکام دین به روش فقه شیعه، تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی، از نکات برجستۀ زندگی امام صادق(ع) بود.
حجتالاسلام محمدرضا احمدی، در گفتوگو با ایسنا و با اشاره به اینکه چند ویژگی در سیره و شخصیت امام صادق(ع) بارز و واضح است، اظهار کرد: مبارزه، علم و دانش و راهاندازی تشکیلات، سه عنصر بارز در سیره امام صادق(ع) بود که از این بین تنها درباره علم و دانش امام صحبت شده که البته درباره ویژگی علم و دانش ایشان باید توجه داشت که جمع علمی امام صادق(ع) و زمینه آموزشی که ایشان فراهم کرده بود، در تاریخ زندگی ائمه(ع) بینظیر بود. همه اصول و مفاهیم اصیل اسلامی که طی سالها تحریفشده بود توسط این امام بزرگوار به شکل صحیح و درست بیان شد.
او ادامه داد: ویژگی دیگر امام صادق(ع) که کمتر درباره آن صحبت شده، مبارزات ایشان بود. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزۀ دامنهدار و پیگیر برای روی کار آوردن حکومت علوی بود. اما سومین ویژگی در سیره امام صادق(ع) راهاندازی تشکیلات توسط ایشان بود؛ به این معنا که این حضرت، مجموعه عظیمی از مردم را که حامی، علاقهمند و معتقد به حکومت علوی و امامت امام صادق بودند را از سراسر دنیای اسلام گرد آورده بودند. وکلا و نمایندگان ایشان در سراسر دنیای اسلام آن زمان از شمال آفریقا تا مدیترانه و ایران آن زمان حضور داشتند تا از یکسو موارد و دستورات مورد نیاز را از امام به مردم برسانند و از سوی دیگر برای سوالات، شبهات و مسائل دینی خود به آنها مراجعه کنند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام صادق(ع) با راهاندازی چنین تشکیلاتی ۱۸ سال با حکومت بنی امیه مبارزه کردند، گفت: در زمانی که پیروزی بر بنیامیه قطعی بود، بنی عباس بهعنوان یک جریان مذهبینما و فرصتطلب آمدند و میدان را گرفتند. درواقع حکومت بنی عباس با شعارهای اهلبیت(ع) روی کار آمدند یعنی در ظاهر، آل علی و عملشان بنی امیه بود؛ به همین دلیل امام صادق(ع) در زمان حکومت بنی امیه مبارزه را صریح و بدون پردهپوشی انجام میدادند، چراکه حاکمان بنی امیه آنقدر سرگرم بودند که فرصتِ آمدن سراغ این امام بزرگوار را نداشتند، درحالیکه بنی عباس یک حکومت پر از تزویر، نیرنگ و در عین حال زیرک بود. حکومت بنی عباس بود که انقلابی که امام صادق(ع) ایجاد کرده بودند را منحرف کرد، بهطوریکه تا ۳۰ سال بعد، مردمِ نواحی دوردستِ اسلام فکر میکردند این حکومت، آل علی است و خبر از غاصب بودن آنها نداشتند.
احمدی اضافه کرد: در واقع امام صادق(ع) دو دوره را در زندگی خود طی میکنند؛ دوره اول از سال ۱۱۴ تا خلافت منصور که دوران آسایش و گشایش اهلبیت(ع) است و دوره دوم دوره از خلافت منصور تا شهادت امام صادق(ع) که دوران سختی ایشان است.
او با اشاره به اینکه چند نقطه و کار برجسته در زندگی امام صادق(ع) وجود دارد، در توضیح آن چنین بیان کرد: تبلیغ امامت و تبیین این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین اسلام، بیان احکام دین به روش فقه شیعه، تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی، اقدامات برجستۀ این امام بزرگوار بود. امام صادق(ع) همچون سایر ائمه(ع)، نقطه مهم تبلیغ خود را بر مسئله امامت استوار کرده بودند و در این زمینه روایات زیادی از ایشان نقل شده است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه تبلیغ احکام دین به روش شیعه در سیره امام صادق(ع) پررنگتر از سایر ائمه است و به همین دلیل فقه شیعی را «فقه جعفری» نامیدهاند، گفت: فقه اسلامی از سالهای اولیه به دو جریان کلی تقسیم شد؛ یکی جریان فقه وابسته به دستگاههای حکومت که اغلب حقیقت و اصول دینی را بنا به مصلحت و خواست دستگاههای سیاسی تحریف میکردند. بنابراین رویارویی فقه جعفری در برابر فُقهای رسمی نه تنها یک اختلاف عقیده ساده، بلکه از یکسو صلاحیت نداشتن حکومت برای در دست داشتن زمامداری و از سوی دیگر موارد تحریف اصول دین را عیان میکرد.
احمدی افزود: امام صادق(ع) در دوره خود بیشترین تعداد شاگردان را در زمینه فقه اسلامی به روش شیعی پرورش دادند و کمکتشکیلات عظیمی که قبلا بیان شد را به سراسر عالم اسلام برای پاسخگویی به مردم فرستادند، که این موضوع در گسترش اسلام شیعی و رفع شبهات و اقدامات دستگاههای حاکم تأثیر زیادی داشت.
انتهای پیام